sobota, 3 marca 2012

Pożywne śniadanie – na dobry początek dnia


            Śniadanie jest podstawowym posiłkiem i nie powinniśmy go opuszczać, nawet jeśli nasze poranki naznaczone są codziennym pośpiechem. Warto popracować nad zdrowymi nawykami u swoich dzieci, a nie da się zrobić tego inaczej niż samemu dając dobry przykład. Tryb życia, jakiego uczymy się od dzieciństwa, pozostaje w nas głęboko zakorzeniony. Czasem warto nieco zwolnić, by żyć zdrowiej i pełniej – smakując każdą chwilę. Jestem pewna, że wielu osobom brakuje tych rzadkich momentów spędzonych w gronie najbliższych, a śniadanie to doskonały sposób na to, by wspólnie, w miłej atmosferze rozpocząć dzień.

Dlaczego nie wolno omijać śniadań?
            Żyjemy coraz szybciej i na wszystko brakuje nam czasu – nawet na zaspokajanie elementarnych potrzeb, takich jak jedzenie i spanie. Czasem warto się zatrzymać i zastanowić za czym tak naprawdę gonimy i czy nasz pośpiech nie zabiera nam czegoś ważnego. Pamiętajmy, że śniadanie jest podstawowym posiłkiem – dzięki niemu zyskujemy energię potrzebną do prawidłowego funkcjonowania w ciągu dnia. Jeśli z rana zafundujemy sobie nerwówkę zamiast zastrzyku energii, może to źle odbić się na naszym zdrowiu, nie wspominając już o sposobie funkcjonowania rodziny. Organizm, który narażony jest na liczne sytuacje stresowe, na brak śniadania zareaguje gromadzeniem zapasów w postaci tkanki tłuszczowej. Na pewno wrócimy do domu bardzo głodni i zjemy więcej niż zazwyczaj. Obciążony na noc żołądek nie będzie funkcjonował sprawnie i rano znów obudzimy się nie czując głodu. Błędne koło. A jak kończy się wieczorne obżarstwo – każdy wie.

Co powinno składać się na zdrowe, pożywne śniadanie?
            Podstawą każdego posiłku są węglowodany. To źródło energii potrzebnej do podejmowania różnego rodzaju wysiłku – zarówno fizycznego, jak i umysłowego. Dlatego w naszym porannym menu powinny znaleźć się produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarniste. Część węglowodanów można zastąpić… owocami. Uzupełnieniem każdego posiłku powinny być również warzywa – chociażby w postaci pomidorów, ogórków, sałaty. Jestem pewna, że wielu z Was lubi zbożowe płatki z mlekiem, owsiankę z rodzynkami czy tosty z chleba pełnoziarnistego. Nie trudno znaleźć coś, co będzie smakowało każdemu domownikowi.  

Drugie śniadanie
            Dietetycy zalecają spożywanie 5 posiłków dziennie, z czego 3 to posiłki główne (śniadanie, obiad, kolacja), a 2 – przekąski. Drugie śniadanie jest właśnie jedną z nich. Osoby, które uregulowały swój sposób odżywiania, po kilku godzinach od lekkiego śniadania odczuwają głód. Co zabrać ze sobą do pracy lub do szkoły? Kanapki, ciastka zbożowe, jogurty owocowe, owoce i soki. Nie tylko sprawią one, że będziemy syci, ale również pełni energii do końca pracy czy ostatniego dzwonka w szkole.

Śniadanie w ogrodzie
            W wielu rejonach Polski można zobaczyć już pierwsze oznaki wiosny. Gdy tylko zrobi się cieplej, skorzystajcie z możliwości jakie daje Wam przydomowy ogród czy taras. Nic nie nastraja lepiej niż posiłek na świeżym powietrzu. Jeśli dobrze rozpoczniemy dzień, do wieczora z pewnością dotrwamy w dobrych humorach :) Dlatego zachęcam Was, by również rano znaleźć trochę czasu dla siebie i swoich bliskich.

           Śniadanie to podstawa. To zdanie słyszeliście na pewno już w dzieciństwie. Niewielkim wysiłkiem można uczynić z niego prawdziwą ucztę – również dla zmysłów. Już teraz zapraszam Was do lektury kolejnego postu – dowiecie się niebawem jak nakryć stół do śniadania i jak go udekorować w kilka chwil. A może macie jakieś własne poranne zwyczaje, które czynią Wasze życie lepszym? Jak wygląda śniadanie w Waszym domu? A jak chcielibyście, by wyglądało? :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz